Home > Artikelen > Airbus straks ook ‘made in America’
Artikelen

Airbus straks ook ‘made in America’

Afgelopen 14 september heeft Airbus Americas, Inc. zijn nieuwe eindassemblagelijn geopend in Mobile, Alabama. Hier zullen vanaf eind 2017 gemiddeld vier vliegtuigen per maand van de A320-familie worden geassembleerd voor de Noord-, Midden- en Zuid-Amerikaanse markt. “Meer dan de helft zal uit het type A321 bestaan”, bevestigt Airbus voorzitter en CEO François Brégier. Airbus heeft tot nu toe €600 miljoen geïnvesteerd in de nieuwe Mobile-eindassemblagelijn.

“De opening van deze productiefaciliteit markeert de belangrijkste verandering op de Amerikaanse luchtvaartmarkt in de afgelopen decennia”, memoreert Airbus topman Brégier niet zonder trots. Bij de feestelijke openingsceremonie op maandagmorgen in de eindassemblagehal waren ook Airbus Group CEO Tom Enders, Airbus Americas voorzitter & CEO Allan McArthor, Airbus Americas president-directeur Barry Eccleston, Final Assembly Lines USA vicepresident & algemeen directeur Dr. Ulrich Weber en diverse regionale en federale Amerikaanse politici aanwezig. En vooral ook de 260 Airbuswerkers, trots gezeten achter het podium in blauwe Airbus T-shirts die het assemblagewerk moeten uiteindelijk gaan klaren. Zij komen voornamelijk uit de omliggende Golfkust en werden maandenlang voor deze klus getraind in onder meer de Airbusfabrieken bij Hamburg en Tianjin, China. Airbus is nu een van de grootste werkgevers in Mobile, Alabama.

Voor Airbus is deze fabriek voor ‘made in America’ A320-familie toestellen een belangrijke opsteker om een steviger voet aan de grond te krijgen op de druk bevlogen lucratieve Amerikaanse markt. Sinds het verdwijnen van McDonnell Douglas in 1997 was tot nu toe Boeing de enige vliegtuigbouwer op Amerikaanse bodem. Met deze nieuwe fabriek wil Airbus haar marktaandeel op de Amerikaanse markt vergroten van 20% naar 50%. Veel Amerikaanse airlines bestellen nu eenmaal liever hun vliegtuigen ‘van eigen bodem’ dan uit het ‘verre’ Europa. Ook speelt mee, dat koersverschillen met de dollar versus de euro dan geen rol meer spelen.